• Tel: + 32 9 296 45 20
  • Fax: + 32 9 296 45 21
  • Email: info@micrelec.be
  • Openingsuren: 08:30 - 17:00
  • Helpdesk: + 32 9 296 45 25

Good to know

De mobiliteit van morgen? Vandaag ontwikkeld door Madic Group !

Sint-Denijs-Westrem, 18 oktober 2021

De automarkt wordt weliswaar door mekaar geschud door de gezondheidscrisis, maar wordt nog meer beïnvloed door de huidige ecologische, politieke en industriële noden. De mobiliteitssector staat op z'n kop en bereidt zich voor op een toekomst met hernieuwbare energie. Het gebruik van elektrische voertuigen zal toenemen en automobilisten die thuis geen infrastructuur hebben, zullen oplaadpunten op de weg nodig hebben. Daarom moeten tankstations binnenkort worden uitgerust met oplaadpunten voor elektrische voertuigen.

MADIC group, een Franse familiegroep die gespecialiseerd is in deze sector, zet haar expertise en die van haar dochterondernemingen in ten dienste van duurzame mobiliteit en ter ondersteuning van tankstationsmanagers bij deze energietransitie.

Haar dochteronderneming LAFON, die al meer dan 10 jaar investeert in de ontwikkeling van innovatieve, intelligente en schaalbare oplossingen voor een groenere mobiliteit, biedt zowel een compleet assortiment aan van laadstations voor elektrische voertuigen, genaamd PULSE, als ook diensten variërend van het managen tot het onderhoud van deze technologieën. Via de verschillende dochterondernemingen van MADIC group worden de laadstations en bijbehorende diensten van LAFON aangeboden in Frankrijk, het Iberisch schiereiland, het Verenigd Koninkrijk, België, Luxemburg, Italië en Mexico.

Allereerst zijn de PULSE-laadstations ontworpen om een oplossing te bieden die is aangepast aan de specifieke behoeften van deze evoluerende markt, zoals connectiviteit, snelladen, snel en veilig betalen, ergonomie en energie-optimalisatie.

Bovendien zijn onze technologieën universeel. Met andere woorden: ze zijn geschikt voor elk type elektrisch voertuig op de markt, dankzij hun CCS-, CHAdeMO- en Type 2-connectoren. Ze zijn ook getest om ervoor te zorgen dat ze volledig voldoen aan de huidige normen.

Snelheid is een essentiële factor om rekening mee te houden, aangezien gebruikers vooral bij een tankstation stoppen als ze naar ergens onderweg zijn, en hun voertuig dus zo snel mogelijk willen opladen. De veerkracht van een laadstation speelt ook een rol bij het begrip snelheid, aangezien het de capaciteit weergeeft om verschillende voertuigen op te laden zonder een afkoelingsperiode voor het systeem. Hoe meer stroom er op het station beschikbaar is, hoe korter de oplaadtijd. Afhankelijk van het gekozen PULSE-laadstation zal het opladen normaal, versneld, snel of ultrasnel zijn. De meest geschikte laadpalen van LAFON zijn in dit geval de Pulse 50 voor snelladen (50KW DC) en de Pulse 150 en 300 voor ultrasnel opladen (150 KW en 300 KW DC).

Wat betreft de betaalmethode die de laadstations aanbieden, deze moet veilig, eenvoudig en snel zijn. Daarom bieden PULSE-laadstations betaling per bankkaart aan met de optie van contactless die voldoet aan de veiligheidsnormen voor elektronisch betalen.

Daarnaast zijn de gemakkelijke identificatie, de keuze van het laadprogramma en de aansluiting van de kabel zeer belangrijk voor de gebruiker, minstens evenzeer als de interoperabiliteit met de operatorkaarten. Om de ervaring van de gebruikers verder te verbeteren, ontwikkelt LAFON momenteel de Plug & Charge-oplossing (conform ISO 15118), waarmee PULSE-laadstations het voertuig kunnen identificeren zodra het is aangesloten en het opladen automatisch kunnen autoriseren. Op deze manier hoeft de automobilist maar één handeling uit te voeren: het voertuig aansluiten op het laadstation. Een reserveringssysteem stelt gebruikers ook in staat om hun laadpunt te reserveren voordat ze naar het station gaan, om wachttijden daar te voorkomen.

Om exploitanten van tankstations te helpen geld te besparen, zijn PULSE-laadstations uitgerust met een slim oplaadapparaat dat het beschikbare vermogen verdeelt en maximale energie-optimalisatie biedt.

Om het onderhoud van hun laadstations te verzekeren, kunnen de exploitanten van tankstations een beroep doen op MADIC, ook een dochteronderneming van MADIC group, en al 50 jaar een expert in tankstations. Het bedrijf biedt flexibele onderhoudscontracten aan.

Het DNA en de ervaring van MADIC group maken het een sterke en betrouwbare partner voor het verhogen en managen van de prestaties van de tankstations van vandaag en morgen. Het levert intelligente en betrouwbare oplossingen die bijdragen aan een schonere, snellere en efficiëntere mobiliteit.

 

MICRELEC vervoegt de groep MADIC

Sint-Denijs-Westrem, 25 januari 2021

De groep MADIC neemt MICRELEC over en zet zo haar internationale ontwikkelingsstrategie voort.

Op 14 januari heeft de groep MADIC de Belgische onderneming MICRELEC N.V., specialist in de ontwikkeling, de integratie, de installatie en het onderhoud van automatiseringsoplossingen voor benzinestations en petrolshops in de Benelux overgenomen.

Deze investering is een perfecte illustratie van het engagement van de groep ten aanzien van haar klanten om hen te ondersteunen en hen een vernieuwend en voortdurend evoluerend aanbod op de internationale markt van de energiedistributie voor voertuigen voor te stellen. De integratie van het huidige gamma MICRELEC producten met de nieuwe innoverende oplossingen van de groep MADIC zal de ontwikkeling van het aanbod van beide ondernemingen versnellen.

Dit partnership weerspiegelt eveneens de continue strategie van MICRELEC, die gebaseerd is op de ontwikkeling van gespecialiseerde technologische oplossingen voor tankstations en shops. Deze alliantie zal MICRELEC in staat stellen om haar aanwezigheid op de internationale markten te versterken en nieuwe kansen aan te grijpen.

pci dss compliant

Frank Van Herck, Managing Director van MICRELEC, lichtte de overeenkomst als volgt toe: "Wij zijn zeer trots om lid te worden van de MADIC familie. Onze producten (Nano, Pico, Yalii, ...) behoren tot de nieuwste generatie toepassingen voor brandstofbeheer. Door toe te treden tot de groep MADIC krijgen wij de kans om deze producten eveneens op de Europese markt van energiedistributie voor voertuigen te introduceren".

Fabrice Chapelain, Managing Director van de groep MADIC, voegt hieraan toe: "In een snel veranderende wereld is deze overname een nieuwe stap in de strategie van de groep MADIC om geografisch uit te breiden en haar aanbod van producten en diensten te versterken. Het is een echt cross partnership dat MICRELEC producten, in het bijzonder de nieuwe online monitoring oplossingen voor de tankstations FCC Nano en Petrol 24/7, zal toelaten internationaal marktleider te worden en het aanbod in de Benelux te versterken met de innovatieve producten van de groep MADIC, waaronder haar nieuwe gamma’s voor alternatieve energie. Wij zijn verheugd aan dit nieuwe avontuur te beginnen met een team dat op ons lijkt".

Over de groep MADIC

De groep MADIC, opgericht door haar algemeen directeur Christian Blossier in 1971 in Nantes (Frankrijk), is een familiebedrijf dat innoveert op het gebied van energie en auto infrastructuur, onbemande betaalsystemen, verwerking van gegevens aangaande de customer journey en aanverwante diensten. Met haar 1.300 medewerkers, verspreid over 34 sites (industrieel en diensten) in Europa, Afrika en Noord-Amerika, ontwerpt en ontwikkelt de groep MADIC intelligente, betrouwbare en veilige oplossingen die haar partners in staat stellen hun klantenrelaties te verbeteren en hun producten in optimale omstandigheden te promoten. De groep concentreert haar groei op een strategie van duurzame ontwikkeling, met respect voor de mens, het bedrijf en de planeet.

http://www.groupe.madic.com/

Veilig betaalverkeer - PCI DSS en EMV uitgelegd

Sint-Denijs-Westrem, 1 december 2020

De levensduur van een betaalterminal wordt bepaald door een aantal factoren zoals slijtage en de diensten die de payment provider biedt. Maar de belangrijkste factor is de veiligheid van het betaalverkeer.

PCI Certificering

pci dss compliant

Elke betaalterminal krijgt een PCI certificaat dat een beperkt aantal jaren geldig is. Dit vanwege de steeds strengere veiligheidseisen, het gevolg van hackers die steeds inventiever worden in het hacken van systemen.

In 2006 werd PCI opgericht door de belangrijkste uitgevers van kredietkaarten zoals American Express, MasterCard en Visa. Samen stellen zij tot op vandaag de regels op die het betaalverkeer moeten beveiligen. Het gaat hier met name om de beveiliging van alle bij een betaling vereiste data zoals kaartinformatie, persoonsgegevens en dergelijke.

Elke organisatie die kaartinformatie verwerkt, bewaart of verstuurt moet aan deze PCI DSS voldoen. De gegevens van de kaarthouder moeten beschermd worden vanaf het moment dat de kaart geswiped wordt. De verplichting tot naleving van deze standaard is niet beperkt tot de handelaar, maar geldt evenzeer voor elke derde partij die de betaaltransactie (of gedeeltes daarvan) verwerkt.

De EMV chip

EMV chipNaarmate het gebruik van bankkaarten wereldwijd steeds meer toenam, werden ook oplichters steeds meer bedreven en verfijnden hun skimming technieken.

Dit bracht de betaalkaartsystemen tot het ontwikkelen van veiligere betaalkaarten, door het integreren van de chip of geïntegreerde schakeling (integrated circuit). Bij elk gebruik van de kaart controleert de chip de ingevoerde pincode, en creëert een unieke, eenmalig gebruikte authentificatiecode om de transactie te voltooien.

EMV staat voor Europay MasterCard Visa, de drie betaalkaartsystemen die oorspronkelijk samen het kader hebben opgesteld voor het ontwikkelen en het wereldwijd compatibel maken van chipbetaalkaarten en chipbetaalterminals.
De migratie van magneetstrip naar chip, in 2005 begonnen, is complex aangezien alle geldautomaten en betaalautomaten in bijna alle landen van de wereld omgebouwd dienen te worden.

Hoe verhouden PCI DSS en EMV zich ten opzichte van mekaar?

Wanneer een betaalkaart wordt gebruikt aan een betaalterminal, zal de EMV chip een authentificatielaag toevoegen, waardoor het niveau van veiligheid van de data verhoogd wordt, en de mogelijkheid van fraude gevoelig afneemt. Wanneer echter de kaartgegevens in het POS systeem van de verkoper terechtkomen en zich over zijn netwerk verplaatsen, zijn ze opnieuw kwetsbaar. Indien kaartgegevens doorgegeven of gestockeerd worden zonder enige vorm van encryptie, kunnen confidentiële data gestolen worden. Hiervoor biedt PCI DSS de oplossing. De PCI standaard vormt een extra beschermlaag gedurende het gehele transactieproces. Het omvat zowel de beveiliging van de betaalterminal zelf, als additionele controles doorheen het hele transactie proces en over alle betaalkanalen heen.

Contactloos betalen op het tankstation ! 

Sint-Denijs-Westrem, 10 oktober 2020

data security

De Wereldgezondheidsorganisatie WHO en de diverse regeringen riepen tijdens de Corona crisis op om zoveel mogelijk contactloos te betalen. Door contactloos te betalen, vermijden klanten immers dat ze de terminal moeten aanraken om hun pincode in te toetsen.

Bankenfederatie Febelfin zegt dat het aandeel contactloze transacties in september is gestegen tot 37 procent van de kaartbetalingen. In februari was dat nog maar 16 procent.

Contactloos betalen kan op verschillende manieren:

  • de klant kan via een app op zijn smartphone betalen. Denk bijvoorbeeld aan Payconiq of aan een merkgebonden app zoals bijvoorbeeld de Xtra app bij Dats24 NV.
  • Het snelste en meest gebruiksvriendelijke systeem is echter toch NFC (Near Field Communication).
Waarvoor staat NFC?

NFC staat voor Near Field Communication en is een technologie van draadloze gegevensoverdracht waarbij 2 in mekaars onmiddellijke nabijheid verkerende apparaten of van NFC voorziene objecten kunnen communiceren zonder dat er een internetverbinding nodig is. NFC wordt het meest gebruikt voor contactloos betalen, maar er zijn ook andere toepassingen zoals toegangspasjes voor kantoorgebouwen bijvoorbeeld. Sinds kort wordt NFC ook op de trams en bussen van De Lijn uitgerold!

symbol contactless
De voordelen van NFC

De voordelen van deze manier van betalen zijn legio:

  • Het gaat veel sneller omdat de klant (onder de 25 euro, onlangs opgetrokken tot 50 euro) geen pincode meer moet ingeven
  • Het is hygiënischer, net vanwege het “contactloos” karakter van de betaling
  • Het is veiliger: doordat de klant z’n pincode niet moet ingeven, is skimming veel minder interessant
Stand van zaken aantal NFC betaalkaarten en NFC betaalterminals

Om contactloos te kunnen betalen via NFC op het tankstation moet dus enerzijds op het station een betaalterminal aanwezig zijn die voorzien is van de NFC technologie, en anderzijds heeft de klant een betaalkaart of smartphone nodig met een NFC chip. Je herkent de NFC kaarten en apparaten aan het specifiek symbool, namelijk 5 gebogen lijnen.

Volgens de meest recente cijfers zijn in ons land al 73 procent van de debetkaarten uitgerust met de technologie die contactloos betalen mogelijk maakt.

Verwacht wordt dat betalen NFC dit jaar in de meeste tankstations zal mogelijk zijn. In het Groothertogdom Luxemburg rustte Q8 eind 2019 de buitenbetaalpalen van hun stations uit met een NFC-lezer. Q8 gaat er alvast prat op dat het zich het eerste tankstations netwerk in de Benelux mag noemen dat contactloos betalen aanbiedt op de forecourt bij het grootste deel van zijn Luxemburgse tankstations.

De veiligheid van de Micrelec betaalterminals

Sint-Denijs-Westrem, 5 mei 2018

veilig

De hardware- en software oplossingen die Micrelec op de markt brengt beantwoorden aan strikte veiligheidsnormen.

Dit geldt ook voor de betaalterminals die conform zijn aan internationale veiligheidsnormen en -standaarden. De buitenterminals zoals geplaatst door Micrelec zijn uitgerust met integreerbare betaalmodules geleverd door Atos Worldline of door CCV. De apparaten van deze hoog aangeschreven toeleveranciers voldoen alle aan de huidige standaarden voor veiligheid en fraude- bestrijding zoals EMV en PCI/DSS. Daarnaast zorgen ook verschillende elementen in de constructie van de betaalterminals voor veilige transacties.

EMV en PCI DSS

De EMV norm (afkorting van Europay, Mastercard en Visa) is een technische standaard die betrekking heeft op de betaalkaarten en de betaalterminals. Deze norm heeft meer bepaald betrekking op de chip die de magneetstrip in de bankkaart vervangt. Bij EMV-transacties wordt meer veiligheidsrelevante informatie overgedragen dan bij transacties met magneetstripkaarten.
Dit stelt de kaartuitgever in staat om het verloop van de transacties te volgen en aanvragen van klanten beter te kunnen verwerken.

privacy shields

Meer info kan u op de website van Visa vinden of ook op Wikipedia.

PCI DSS (Payment Card Industry data security standard) regelt de veiligheid van de data van het betaalverkeer. Meer details vindt u hier.

Gegarandeerd veilige behuizing
De behuizing van de Micrelec betaalterminals bevat ook meerdere elementen die diefstal tegengaan.

  • Robuust materiaal
  • Privacy shields die verhinderen dat wachtende klanten meekijken wanneer de klant zijn pincode intoetst

Elektronische sloten
De Micrelec betaalterminals zijn uitgerust met elektronische sloten. Ze kunnen geopend worden op 3 manieren:

  • Met een drukknop binnen in het station
  • Via een online instructie
  • Met een service card die gelezen wordt via de cardreader.